Fogyj, gyógyulj kutyával!
Mire éhezel? Mire vágysz?
Kiütjük a kifogásokat!
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
Senior életmódváltás
Segítség! Válogat a gyerekem!
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
Szülők, figyeljetek!
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
Még több titok a gyermekháj mögött
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Láss a gyermekháj mögé!
Téli vitaminpótlás
0
0
0
s2sdefault
Ha nem jön a baba

Ha nem jön össze az nagyon fáj. Amikor minden hónap főszereplője a remény, amely egy idő után egyre halványabb lesz. Van, hogy konkrét fizikai oka van annak, hogy nem sikerül a megtermékenyülés és nagyon sokszor előfordul az is, hogy a sikertelenségre egyszerűen nincs magyarázat. Mindkét esetben nagyon fontos, hogy a testi és lelki egészség párhuzamosan a megfelelő állapotban legyen. Akár lelkileg nem vagyunk rendben, akár az életmódunk nem megfelelő, az már külön-külön, de együttesen is akár véglegesen megakadályozhatja a teherbe esést.

Fontos leszögezni, hogy a testi és lelki egészség vonatkozik a férfira és a nőre egyaránt. Téves elképzelés, hogy éljen egészségesen a nő, vigyázzon magára ő, ő legyen az, aki majd kicsattan a vitaminoktól és csakis neki kell stresszmentesen élnie. Mindez igaz a férfira is, hiszen az ő életmódja is maximálisan kihat a spermiumok minőségére, gyorsaságára, mennyiségére.  

Vannak általános javallatok, amelyeket érdemes betartani inden babára váró párnak. De nagyon fontos, hogy ha valóban, mentálisan is jól akarunk lenni és az életmódunkat is egészségtudatosabbá akarjuk tenni, azt csakis személyre szabottan, szakemberek segítségével tegyük.

Addig is, összeszedtük az 5 legfontosabb életmód alappillért, amelyet feltétlenül be kell tartani, ha babát szeretnénk:

Testsúly optimalizálás

Legyen szó akár alultápláltságról, akár túlsúlyról, egyik véglet sem kedvez a termékenységnek. Szomorú tény, de a terméketlenségek több, mint 10%-a vezethető vissza súlyproblémákra. Örömhír azonban, hogy azon nők, akik képesek voltak optimalizálni a testsúlyukat, 70%-os arányban pusztán ettől teherbe is estek.

Ha a nő túl sovány, testzsírszázaléka 4% alá esik, máris semmi esélye, hiszen a szervezet blokkolja a ciklust, megszűnik a menzesz. A szervezet magát ítéli terméketlenségre, hiszen nincs olyan állapotban, hogy elbírjon egy esetleges várandóságot.

A 25-30% körüli testzsírszázalék sem optimális, hiszen zavart okozhat a hormonháztartásban, befolyásolhatja, összezavarhatja a ciklust. Ráadásul ez a testzsírszázalék már magasabb vércukorszintet és vérnyomást is feltételez, amelyek szintén kedvezőtlenül hatnak a vágyott áldott állapot eléréséhez.

A legideálisabb a 20-22 % körüli testzsírszázalék, amelyhez normál testsúly társul. Érdemes tehát a családtervezésnél ezt is figyelembe venni. Természetesen elsődleges fontosságú az édesanya helyes testsúlya, de a partner súlya sem mindegy. Ha a partner túlsúlyos, a magas testzsírszázalék befolyásolhatja a spermák minőségét, ezzel akadályozva a megtermékenyülést. Tehát, kedves urak, Önök sem menekülhetnek a mérleg fürkésző szemei elől!

Víz

Évszaktól függően naponta 2-3 liter folyadékra lenne szükségünk. Pontosabban vízre. Ezt a mennyiséget a nap folyamán egyenletes elosztásban kellene elfogyasztani. Arra azonban ügyeljünk, hogy ha szomjúságot érzünk, akkor már gyakorlatilag elkéstünk. A szervezetnek ez az utolsó segélykiáltása, a szomjúság üzenete számára már csaknem egyenlő a kiszáradással. Szintén fontos, ha a szervezet szomjazik, akkor vízre szomjazik. Nem szabad becsapni cukros üdítőkkel, energiaitalokkal. (Ezekről legalább 3 hónappal a tervezett fogantatás előtt a koffeines italokkal és az alkohollal együtt egyébként is le kellene mondania mindkét félnek.)

Érdemes lenne már a reggelt is egy nagy pohár citromos vízzel kezdeni és a nap folyamán 2-3 deciliterenként elfogyasztani a javasolt mennyiséget.

 

Teljes kiölésű gabona

Nem győzöm hangsúlyozni, mennyire fontosak szinte minden gyógyító jellegű étrendben a teljes értékű gabonák.

A magas vércukorszint negatívan befolyásolja a termékenységet. Márpedig, ha fehér lisztből készült pékárukat, tésztákat eszünk, akkor a vércukorszint általánosságban biztosan magasabb - ha nem is kóros – az egészségesnél. Márpedig azért, mert ezek a levegős ételek hirtelen emelik meg a vércukorszintedet, amely rövid idő után hirtelen leesik, további szénhidrátok fogyasztására sarkallva téged. Ezért érdemes teljes kiőrlésű gabonafélékből és lisztekből készült ételeket enni. Ezek ugyanis lassan, egyenletesen szívódnak fel magas rosttartalmuknak köszönhetően, egyenletesen, megfelelő szinten tartva a vércukrot. Ráadásul rengeteg ásványi anyag, vitamin és rost található bennük. Tisztító, méregtelenítő hatással bírnak, amely nagyon fontos a test terhességre való felkészítésében. A teljes kiőrlésű pékáruk mellett érdemes napi szinten beiktatni az olyan teljes értékű gabonák fogyasztását mint a barna és a vadrizs, a bulgur, köles, amaránt, quinoa, kuszkusz, hajdina.

 

Nyers zöldségek és gyümölcsök

Ezek nem csak azért fontosak, mert rengeteg bennük a vitamin és az ásványi anyag – különösen ha idény jellegű gyümölcsökről és zöldségekről beszélünk - hanem magas rosttartalmuk miatt. A rostok segítik a tápanyagok felszívódását, a méreganyagok kiürülését a szervezetből. Minél kevesebb rostot fogyasztunk, a táplálék annál több időt tölt el testünkben, annál lassabban szívódik fel, hiszen nincs, ami segítse a távozását. Ezáltal azonban több méreganyag rakódik le, az emésztés lassul, a bevitt tápanyag pedig megreked és rothadni kezd. Ekkor tapasztalhatunk súlyos emésztési panaszokat, székrekedést, puffadást, gyomorégést. Márpedig sem a kellemetlen tünetek, sem a lerakódott méreganyagok nem kedveznek a gyermekáldásnak. Legyen szó akár a férfi, akár a női oldalról. Igyekezzünk sok nyers zöldség és gyümölcsfélét enni, de lehetőleg éhgyomorra. A nyers termékek gyorsan szívódnak fel, kevés időt töltenek a gyomorban, ám ha más ételre, mondjuk rántott csirkére esszük, akkor a kétféle étel felszívódási ideje üti egymást. Akadályozva lesz az emésztés és a gyümölcs a rántott csirke társasága miatt erjedni kezd a gyomorban. Fontos, hogy ha gyümölcsöt eszünk, az előtte és utána következő étkezésig teljen el legalább 2,5  óra. Érdemes a gyümölcsöt délelőtt vagy reggel fogyasztani, délutánra pedig maradjanak a nyers zöldségfélék. A rostok, vitaminok és ásványi anyagok méregtelenítik a szervezetet, márpedig a tiszta test borzasztóan fontos a termékenység szempontjából.

 

Stressz

A stressz fizikai tüneteket okoz és mérgeket termel. Ezáltal a szervezet is elmérgesedik, savasodik, felborul a hormonháztartás. Az idegrendszer pedig azt az üzenetet kapja, hogy baj van, nem megfelelő az idő a gyermekvállalásra. Így a termékenységet gyakorlatilag a saját szervezetünk akadályozza meg. Persze, könnyű azt mondani, hogy ne aggódj, nyugodj meg, engedd el a problémákat. Ez sajnos egyedül nagyon ritkán megy. Ezért érdemes szakértő segítségét kérni, aki segít feltárni, fel és megoldani a lelki problémákat, segít a mindennapos stressz kezelésében. Ha a mentális egészségünk rendben van, azzal párhuzamosan lehet dolgozni a testi egészségen is, akkor lehet rendesen kidolgozni a termékenység támogató életmódot. Ha ez a két út párhuzamosan halad egymás mellett, akkor sokkal nagyobb az esély a sikerre.

+1 Mozgás

Naponta legalább 30 perc intenzív, céltudatos mozgásra lenne szükségünk. És nem csak azért, hogy megőrizzük vagy elérjük az egészséges testsúlyunkat. A mozgás lendületet, magabiztosságot ad. Formában tartja az izmokat, boldogság hormonokat szabadít fel, amely által javul a hangulatunk, jobban teljesítjük a mindennapos feladatainkat. Hozzásegít a pihentető alváshoz, energiával tölt fel testileg és lelkileg egyaránt. Ne kifogást keressünk, hanem fél órát a napjainkban, hogy megadjuk a testnek és a léleknek, ami neki jár.

 

A termékenység támogató életmódot nem lehet egységesíteni. Éppen úgy, ahogyan a különféle diétás módszerek, ebben az esetben sincs egy sablon, amelyet minden párra rá lehetne húzni. A Body&Mind Therapeia termékenység támogató módszere minden esetben teljesen személyre szabott. Az egyedileg kidolgozott életmód terv mellett párhuzamosan dolgozunk a lelki egészségen, tárjuk fel az elakadásokat, szabadítunk fel energiákat. A módszer akkor is működőképes, ha ismert fizikai ok rejlik a háttérben, amelyen már orvosokkal együtt dolgozik a pár, és akkor is, ha nincs ismert fizika oka a terméketlenségnek. A fizikai okok miatt is sok esetben lelki tényezők állnak, amelyek feldolgozásával párhuzamosan javulhat a testi állapot. Fontos azonban hangsúlyoznunk, hogy a módszer TÁMOGATÓ jelleggel működik. Erősen hat a termékenységre, de csak úgy, mint az orvosok, garanciát mi sem vállalhatunk. Annyit tudunk ígérni, hogy lehetőségeink és legjobb képességeink birtokában minden létező eszközzel támogatjuk a teherbe esés folyamatát. A munka azonban kemény és az út sokszor nehéz. Komoly elköteleződést és nyitottságot igényel a párok részéről. Ám tapasztalataink szerint a közös cél, a feladatok, kihívások, a határok feszegetése erősebbé teszik a párok közötti kapcsolatot, mélyíti az elköteleződést egymás és a cél iránt, sőt, kiegyensúlyozottabbá, örömtelibbé teheti a babázáshoz vezető utat.