Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
Kiütjük a kifogásokat!
Senior életmódváltás
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Téli vitaminpótlás
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
Szülők, figyeljetek!
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Mire éhezel? Mire vágysz?
Segítség! Válogat a gyerekem!
Még több titok a gyermekháj mögött
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Láss a gyermekháj mögé!
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
0
0
0
s2sdefault
Vedd észre: felhizlaltad a gyereket!

Fájdalmas téma ez. De annyira sokszor hallom szülőktől: nem tudom xy-ka miért ilyen kövér, hiszen alig eszik valamit. Szülők! Most komolyan? Halljátok ti magatokat? Elhiszitek, amit kimondotok: alig eszik valamit. Tényleg azzal kábítjátok magatokat, hogy a gyerek a levegőtől hízik?

Nos, vegyétek tudomásul, hogy nem. Minden egyes ok, amiért vagy amitől a gyerek súlya sokszor betegesen gyarapszik, az ott van az orrotok előtt, csak baromira nem akarjátok észrevenni. Hogy miért? Mert sokkal egyszerűbb a homokba dugni a fejeteket és nem tudomást venni arról, hogy a gyerek túlsúlyában bizony a ti kezetek is vastagon benne van.

A gyerek nem megy el magának vásárolni, nem főz magára, nem készít magának ételt. Nem ő maga szerzi be otthonra a nasit, nem ő teszi elérhető helyre. Ja, hogy követeli? Hogy hisztizik a csoki, chips után? Hogy habzsolva eszik? Már megbocsáss, kedves szülő, de ez már egy folyamat, amelyet te vezettél be, te kezdtél el.

Vegyél egy nagy lélegzetet és csak figyelj. Csendben, de alaposan. Vegyél a kezedbe papírt és tollat és kezdj el felírni minden egyes falatot, amely lecsúszik a gyerek torkán.

De,de, de!!!! A nasi is számít. Igen, az a szelet csoki is. Igen, a desszertnek szánt puding is. És ne felejtsd el felírni a délelőtti túró rudit sem. Sokan hiszitek, hogy a nasi nem étel. Az csak úgy van, nem is számít bele a mindennapos étrendbe. Hát pedig nagyon is beleszámít. Napi szinten akár több étkezésnyi kalóriát is megehet így a gyerek, ami abszolút felesleges.

Ne legyél rest kritikusan megszemlélni a gyerek által elfogyasztott adagokat sem. Tényleg normális, ha a gyerek malomkeréknyi szendvicseket tol be? Tényleg normális, ha 8-1 évesen 4 szelet rántott húst eszik ebédre? Valóban megmosolyogtató, ha kisiskolásként 8-10 virsli a vacsorája? (Nem, nem….ezek nem légből kapott adagok vagy adatok. Saját füllemmel hallottam, láttam. )

Mielőtt elgondolkodnál a válaszon, segítek. Nem! Ez bizony túletetés. És ne gyere nekem azzal, hogy hát sír, ha nem ehet eleget. Ezt már te szúrtad el. Megszokta, hogy telezabálja magát. Már nem tud megállni a normális teltség szintjénél evés közben. Addig kell ennie, míg ki nem pukkad, egyszerűen azért, mert elhitte, hogy a normális teltségérzet azt a pillanatot jelenti, amikor már végképp nem fér bele egy falat sem.

Mi a teendőd? Először is, vedd észre, hogy valahol elrontottad. Lásd be, valld be magadnak. Ne hibáztass senkit, ne kend másra a felelősséget. Ha ezen túl vagy és képes vagy ezzel megbirkózni, akkor elindulhatsz a megoldás felé.

Az első feladat a naplózás. Igenis, ez az első lépés. Legalább 5 napon keresztül vezess étkezési naplót. Ahogy írtam: ne felejts le a listáról semmit! Őszintén jegyezz le minden egyes falatot, amit a gyerek elfogyasztott.

A 6. nap reggelén ülj le egy kávéval és az elkészített listával és keresd a hibát. Húzz ki pirossal a listáról minden egyes ételt, amely nem volt teljes értékű, tápláló étkezés. Amely csak úgy volt. Mert finom. Mert kérte. Mert unatkozott. Mert édesre vágyott. Mert sósra vágyott. A funkció nélküli ételeket száműzd a listáról azonnal. Nos, mi maradt?

Vedd számba az adagokat? Hasonlítsd össze azzal, te magad mennyit ennél, mennyit ettél egy adott ételből. Hidd el, neki korántsem szükséges felnőtt mennyiségeket fogyasztania. Van az ismeretségi körödben hasonló korú gyerek? Láttad már, ő mennyit eszik? Ritkán reális és normális a gyerekek összehasonlítgatása, de ebben az esetben talán mégis hasznos. Ha Pistikének elég egy pár virsli vacsorára, akkor nem biztos, hogy az általad tányérra rakott 8-10 darab normális mennyiség. Ha te bőven jóllaksz egy sonkás szendvicssel, hidd el, a gyereknek sincs szüksége 2-3 darabra ahhoz, hogy valóban tele legyen.

 

Kedves szülő! Figyelj! Légy belátó. Ismerd fel és ismerd be, ha hibáztál. Még nincs késő. Ha duzzogsz, ha nem nézel szembe vele, ha a homokba dugod a fejed, azzal csak a gyereknek ártasz. Testileg és lelkileg is megbetegíted. Ne ezt akard neki! Akarj neki egészséget, önbizalmat, bátorságot és boldogságot. Egy túlsúlyos gyereknek ezekből szinte semmi jut.