Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Láss a gyermekháj mögé!
Szülők, figyeljetek!
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Segítség! Válogat a gyerekem!
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
Senior életmódváltás
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Mire éhezel? Mire vágysz?
Téli vitaminpótlás
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Még több titok a gyermekháj mögött
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
Kiütjük a kifogásokat!
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
0
0
0
s2sdefault
Te mivel eteted a kamasz gyereked?

 A kamaszok hirtelen öntudatra ébredésével bizony a táplálkozási szokásaik is megváltoznak és nem feltétlenül a helyes irányba. 10 éves kor után már nem biztos, hogy anyu főztje a legfinomabb, gyakran az otthoni húslevest simán veri egy hamburger. Ha a szülő nincs résen és nem tesz ellene, akkor ez a jelenség nem csupán átmeneti lesz.

 

Ahogy oly sok minden, már a kamaszkor is korábban kezdődik. Míg néhány évvel ezelőtt a 13-14 évesek voltak a kiskamaszok, ma már 10 évesen elmondhatjuk, hogy a gyerekek serdülőkorba lépnek. Márpedig ilyenkor a gyerek szinte öntudatára ébred, megváltozik a teste, átalakul a pszichés működése.

Fontos azonban, hogy különbséget tegyünk fiúk és lányok között. A test és az idegrendszer változásával élesen el kell különítenünk a nemek igényeit.

A fiúknak sokkal magasabb az energiaszükségletük. Gyorsabban égetnek, több kalóriára, fehérjére van szükségük. Pszichés tekintetben hirtelen ingerlékenyek, dacosak lehetnek, egyre többször tűnnek mérgesnek, hirtelen haragúnak. Érdemes rájuk figyelni, mert a nassolás vagy akár maga az evés könnyen lehet mindössze pótcselekvés náluk.

A lányok energiaszükséglete alacsonyabb, sokkal egyenletesebben égetnek és használnak fel kalóriát, mint a fiúk. Rájuk sokkal erőteljesebben hatnak a testi változások, úgyhogy amellett, hogy előfordulhat náluk is egy újabb dackorszak, náluk inkább a magukba fordulás, a letargia lehet jellemző. Azzal, hogy kerekednek, nőiesednek gyakorta nem tudnak mit kezdeni, zavarják őket a testi változások. Ez szélsőséges táplálkozási szokásokhoz vezethet. Előfordulhat túlevés, túlzott nassolás, édességek felé fordulás. De előfordulhat az ellenkezője is, súlyos étvágytalanság, az étel megtagadása. Mindkettő egyértelmű annak a jele, hogy nem tudják elfogadni a testük változását.

Ez az időszak sajnos remekül megágyazhat a táplálkozási zavaroknak. Sok tinilányt, kifejezetten 13-14 éves kortól magába szippanthat az anorexia vagy a bulimia. Épen ezért, ha a szülő bármilyen szélsőséges viselkedésre figyel fel, legyen szó akár az étel túlzott elutasításáról, a hirtelen súlyvesztésről, vagy akár arról, hogy a gyermek étkezések után azonnal a mosdóba rohan, kezdjen el megfelelő szakembert keresni. (A témáról később bővebben is olvashattok.)

 

Fiúkra és lányokra egyaránt érvényes lehet táplálkozástani szempontból, hogy előszeretettel fordulnak a gyorsételek felé. Inkább büféznek a suliban, mert a tanórák között legalább van valami program. Gyorsétterembe akarnak enni, mert a hamburger menő, a salátafélékről meg hallani sem akarnak, mert az meg fúj. Sajnos azonban ez gyorsan súlyproblémákhoz, tápanyaghiányhoz vezethet. A fiatalkorban szervezetbe bevitt túlzott mennyiségű transzzsírsav, amely ezekben az ételekben található, hatással lehet a gyerekek egész életére. Ha a szülő ennek nem szab gátat, felnőtt korukban nem csak súlyfeleslegtől, de magas vérnyomástól, diabétesztől is szenvedhetnek.

Mindenképpen a szülő felelőssége, hogy határt szabjon a gyorsételek, félkész ételek fogyasztásának. Persze, kamaszkorban egyszerűbb pizzát vagy hamburgert rendelni vacsorára, vagy zacskós ételeket kifőzni a gyereknek, mert könnyen elkészíthető és szívesen megeszi. De amíg a tésztaleves megfő vagy megérkezik a pizza, szülők, gondolkozzatok már el! Hova vezethet mindez.

Nem elég azonban nemet mondani. A példamutatás nagyon fontos, hiszen a gyerek mintát követ. Ha otthon az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás a minta, amelybe csak időnként, kivételes alkalmakkor csúszik be egy-egy gyorsétterem, akkor azt a mintát fogja követni. Ha azt tapasztalja, hogy anyu és apu szombaton inkább beül hamburgerezni, semmint bekapcsolja a tűzhelyt, akkor ez lesz számára a normális és természetes.

Nagyon fontos, hogy soha ne hagyjuk ki a reggelit. Persze, több gyerekkel a reggeli rohanásban könnyű a sarki pékségnél venni a gyereknek reggelire egy kakaóscsigát, mint otthon pirítóst készíteni. De mégis, keljünk fel 20 perccel korábban, készítsünk a gyereknek teát vagy öntsünk neki friss gyümölcslét és legalább egy pirítós vagy szendvics erejéig ültessük asztalhoz.

Szintén fontos, hogy este, vacsora időben is üljenek közösen asztalhoz. A napközbeni rohanást jól esik családi körben, házi étel mellett levezetni. Tanulja meg a gyerek is, hogy nem a tévé előtt, híradót bambulva esszük meg a vacsorát, hanem nyugodtan, családi körben. Gondoskodjunk megfelelő, változatos, tápláló ételekről. Akár be is vonhatjuk őket az elkészítésbe, úgy még egy paprikás krumpli is jobban esik, ha az ő munkájuk is benne van.

Az evés mellett még két dologra fontos figyelni. A megfelelő folyadékfogyasztásra és az elegendő mennyiségű alvásra. A folyadékon természetesen nem kólát és egyéb szénsavas vackokat értünk. A mindennapos folyadékfogyasztás legyen víz vagy legfeljebb házi készítésű limonádé. Naponta 1-1 pohár frissen facsart gyümölcslé is jól eshet, különösen reggel. Az üdítők maradjanak meg alkalomszerű fogyasztásra.

Az alvásnak is kiemelten fontos szerepe van a kamaszok életében. Szerintük az alvást a szülők túlértékelik és simán el lehet tengődni napi pár órával. Sajnos sok kamasz késő éjjelig gépezik vagy kütyüzik, ami egyáltalán nem tesz jót az idegrendszerüknek. Elalvás előtt legalább egy órával ki kellene kapcsolni mindent, ami ingerli az idegeket. Legyen szó tévéről, xbox-ró, play station-ről. Maximum egy kis zenehallgatás, olvasás lehet az, ami segíthet alvásra hangolódni. Persze, most nyár van, a szülők megengedőbbek….de azért a nyári szünet idején sem árt, ha az a gyerek rendes időben kerül ágyba és alszik legalább 8 órát.

A kamaszkor senkinek sem könnyű. De ha odafigyelünk a gyerek helyes táplálkozására, életmódjára, azzal támogatjuk a szervezetét és az idegrendszerét, ezáltal pedig kiegyensúlyozottabbá tehetjük annak mérges és dacos kis kamasznak az életét.