„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Szülők, figyeljetek!
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
Láss a gyermekháj mögé!
Kiütjük a kifogásokat!
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Mire éhezel? Mire vágysz?
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
Segítség! Válogat a gyerekem!
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Még több titok a gyermekháj mögött
Senior életmódváltás
Téli vitaminpótlás
0
0
0
s2sdefault
Diéta depi - amikor a fogyás nem boldogít

 

 

Amikor belekezdesz egy diétába, vagy jobb esetben egy tudatos életmód váltásba, gyakran eshetsz abba a hibába, hogy elhiszed, ha eléred a megálmodott, mágikus testsúlyodat, az belépőjegyet jelenthet egy boldogabb életbe. Pedig a tudatosság, az egészséges életmód sokkal több ennél. Az egészségesebb élet alacsonyabb vérnyomást, jobb mobilitást, több energiát, magabiztosságot, önbizalmat ad. Már ha elfogadod. Ha nem, és csak a vágyott súlyra koncentrálsz, akkor ne csodálkozz, ha nem egészségesebb és boldogabb, hanem depressziós leszel.

 

A Londoni Egyetem egy korábbi kutatása szerint, azon emberek, akik testsúlyuk legalább 5 százalékát leadták, 52 százalékánál a depresszió enyhébb vagy súlyosabb tüneteit tapasztalták. És most tévedés ne essék, ez a cikk nem arról fog szólni, hogy hagyd a francba a diétát, mert csak depis leszel tőle…Szó sincs róla. Arra próbálunk inkább rámutatni, hogyan diétázz helyesen és hogyan ismerd fel a diéta depi kezdődő jeleit. Na meg persze igyekszünk megmagyarázni a tüneteket.

 

1: Lemondástól való félelem

 

Egy diéta vagy életmódváltás óhatatlanul is a lemondásról szól. Le kell mondanunk olyan ételekről, amelyek addig a mindennapjaink részei voltak és boldoggá tettek. Tipikusan ilyenek a magas szénhidrát tartalmú ételek, a kenyérfélék, a sült krumpli vagy az édességek. Ám, ha mindezekre nem lemondáskénmt tekintünk, hanem kitűzünk bizonyos időszakokat, amikor megengedhetjük magunknak egykori kedvenceinket, akkor ez nem csalás, nem a diéta megszegése, hanem tervezett bűnözés. A fennmaradó időre pedig keressünk egészséges alternatívákat, amelyek pótolják a bűnös kedvencek által kiváltott érzést, megelégedettséget, kielégültséget.

 

Szintén motiváló lehet listát készíteni arról, mit nyerünk és mit veszítünk azáltal, ha súlyosan ritkítjuk egészségtelen kedvenceink fogyasztását. Ezt a listát pedig tűzzük a hűtőre, hogy mindig szem előtt legyen és emlékeztessen a céljainkra.

 

2:Éhséghormon

 

Bizony, létezik ilyen. Ghrelinnek hívják, és akkor kezd fel és elszabadulni, amikor a szervezet éhezik. Minél kevesebb tápanyaghoz jut a test, minél inkább éhezik, annál több szabadul fel ebből a hormonból. Márpedig a ghrelin hormon felszabadulása lehangoltságot, depressziót okoz. Nem érdemes tehát olyan kúrát folytatni, ami egyoldalú, vagy úgynevezett monokúra, amely bizonyos tápanyag típusok teljes megvonását írja elő, vagy amely súlyos éhezéshez vezet. Igyekezzünk olyan étrendet összeállítani, amely fogyást generál, de nem jár a test éheztetésével. Legyen étrendünk kiegyensúlyozott, ne vonjunk el semmilyen tápanyagot. Ezen kívül ügyeljünk arra, hogy meglegyen a szükséges napi alvásmennyiségünk. A ghrelin hormon elszabadulása ugyanis kimeríti a szervezetet, amely ellen alvással, pihenéssel védekezhetünk.

 

(A fáradt, kialvatlan test még több energiát igényel, méghozzá szénhidrát formájában. Tehát további éhezést idéz elő. Ördögi kör ez….)

 

3: Zsíros mérgek

 

Az energia tárolása mellett a zsírsejtek tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokat is tartalmaznak. (POP) Amikor beindul a fogyás és a zsírsejtek elkezdenek lebomlani, ezzel egyidőben ezek a vegyszerek felszabadulnak és bekerülnek a véráramba. Ám ezek az anyagok ingerlékenységet okoznak, ráadásul lelassítják a fogyás ütemét.

A cél ezzel kapcsolatban az lenne, hogy míg a rossz zsírok lebontódnak és kiürülnek a szervezetből, a tüneteket mérsékelve jó minőségű, jó koleszterint jutassunk a szervezetünkbe, ezzel enyhítve a mérgező zsírok ártalmas hatását.

 

Mik lehetnek jó minőségű zsírok, amelyek kioltják a mérgező hatást? Növényi olajok, mint a repce, a fenyőmag vagy az olíva olaj. A magvakból származó olajok ( kesudió, mandula, mogyoró), vagy éppen az olyan zsírosabb gyümölcsökből származó olajok, mint az avokádó.

 

4: Irreális elvárások

 

A gyorsan, látványos eredmény elérésének vágya a legtöbb diétát hamar hazavágja. Lehet gyorsan, kúraszerűen fogyni, de ez az eredmény sosem lesz tartós. Látványos is mindössze pár hétig. Ahelyett, hogy egyik őrült, gyors fogyást kínáló diétából a másik kúrába ugranánk, rendezkedjünk be teljes életmódváltásra. Apránként cseréljük le a gabonaféléinket, fordítsunk nagyobb figyelmet jó minőségű, értékes alapanyagok vásárlására, javítsunk a főzési technikáinkon. A kilók nem fognak egyik percről a másikra leolvadni, de a fogyás tartós, folyamatos és apránként látványos is lesz.

 

A másik irreális elvárás nem csak a kilók gyors olvadása szokott lenni, ha nem az önmagunkkal szemben támasztott elvárás. Ismerd fel a saját határaidat. Ha 90-100 kilót nyomsz, pontosan tudod, hogy erős csontozatú vagy, akkor ne várd el magadtól, hogy majd ötven kilós nádszállá válsz. Első lépésként lődd be magadnak azt a célsúlyt, amely már nem egészségtelen. Ha ez megvan, és többet szeretnél, akkor 5 kilónként állíts magadnak köztes célokat. Ha hirtelen túl sokat vársz el magadtól, és mégsem sikerül a céljaidat elérni, akkor könnyen zuhanhatsz depressziós hangulatba. Mardoshat a bűntudat, az önvád és a csalódottság, amely nagyon gyorsan újra az evés ölelső karjaiba hajthat. Ne hagyd! Maradj a realitások talaján és élvezd, éld meg a sikereket!