Még több titok a gyermekháj mögött
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Segítség! Válogat a gyerekem!
Mire éhezel? Mire vágysz?
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Téli vitaminpótlás
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Kiütjük a kifogásokat!
Láss a gyermekháj mögé!
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Szülők, figyeljetek!
Senior életmódváltás
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
0
0
0
s2sdefault
Mire éhezel? Mire vágysz?

Úristen, de ennék most egy somlóit! Ide nekem azonnal egy hamburgert! Ismerős az érzés? Ami hirtelen, a semmiből tör elő és elemi erővel dönt le a lábadról. Szinte remeg a kezed és a lábad, annyira vonz az a bizonyos étel, amelyet megkívántál. De valódi éhség ez? Vagy egyszerűen csak vágy, kívánósság?

Sokan nem tudják megkülönböztetni az érzelmi és a fizikai éhséget. Pedig elég nagy szakadék tátong a kettő között.

A fizikai éhség viszonylag egyszerű. Lassan, lopakodva jelentkezik. Először egy tízes skálán csak hármas szinten, éppenhogy azt érzed, ennél valamit. Utána ez az érzés egyre erősödik, egyre inkább érzed, hogy korog a gyomrod, míg eljutsz odáig, hogy na, most akkor ideje enni valamit. Képes vagy végiggondolni, hogy kajaidő van, alkalmas vagy arra, hogy okosan eldöntsd, mit ennél. Esetleg szétnézel a hűtőben, tudsz ésszerűen, adott körülményeidhez mérten a legjobban választani, dönteni. Tudatosan, mértékletesen csillapítod az éhségedet, idejében megtapasztalod a jóllakottság érzést. Nem eszed magad degeszre, addig eszel, míg valóban éhes vagy. (Normál esetben legalábbis.) Ilyen a fizikai éhség. Életben tart, biztosítja a megfelelő mennyiségű tápanyagot a szervezet számára. Enyhít egy teljesen természetes éhségérzetet.

 

Az érzelmi éhség azonban teljesen más. Az hirtelen tör rád, szinte hanyatt lök. Ráadásul nagyon válogatós. Nem egyszerű csillapítani, mert pontosan tudja, mit akar. Az érzelmi éhség a legtöbb esetben teljesen konkrétan egy bizonyos ételre vagy legalábbis ízre vágyik. A vágy az érzés annyira erős, hogy képtelenség elnyomni. És bármi áron, de késztetést érzünk, hogy azonnal megszerezzük azt a bizonyos ételt, amelyet ez az alattomos éhség követel.

Szintén a mentális éhség egyik fajátja lehet a nassolás. Ha mondjuk rendszeresen, hasonló időben hasonló nasit csipegetünk, az is egy jel.

Ilyenkor azonban érdemes megállni egy percre, és bármennyire is nehéz, de elgondolkodni. A legfontosabb, álljunk meg és nézzük meg, milyen körülmények között tört ránk a mentális éhség? Egyedül vagyunk vagy társaságban? Otthon, munkahelyen, bevásárlás közben? Mikor nyúlunk a nasi után? Délelőtt vagy délután? Esetleg este a tévé előtt?

Ami pedig a legfontosabb. Amikor támad a vágy, ahelyett, hogy azonnal kielégítenénk, üljünk le egy percre és gondolkodjunk el azon, mit jelent nekünk adott pillanatban az adott étel? Stresszt szeretnénk enyhíteni vele? Jutalmul szánjunk magunknak valamiért? Vigasztalni szeretnénk magunkat? Örömünkben vagy bánatunkban ennénk? Ezeknek az érzelmeknek a beazonosítása nagyon fontos, ugyanis, ha tudunk érzelmet kötni az ételhez, találhatunk valamit az evés helyett, amellyel enyhíthetjük az érzelmi éhséget. Ez nagyon fontos lehet egészségmegőrzés szempontjából, hiszen a mentális éhségcsillapítás gyakorlatilag korlátlan. Nem tud porciókontrollt tartani, ezért könnyen és gyorsan súlyfelesleghez vezethet.

Mielőtt tehát degeszre falnád magad fánkból, somlóiból vagy csipszből, állj meg egy pillanatra és add át magad a gondolataidnak. Tested éhségét csillapítsd tudatosan, lelked éhségét pedig átgondoltan, mélyen magadba nézve. Nem lesz könnyű. De az elkerült, felesleges kalóriák miatt, te sem leszel nehezebb.