6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Kiütjük a kifogásokat!
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Szülők, figyeljetek!
Mire éhezel? Mire vágysz?
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Téli vitaminpótlás
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
Még több titok a gyermekháj mögött
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Senior életmódváltás
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
Segítség! Válogat a gyerekem!
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
Láss a gyermekháj mögé!
0
0
0
s2sdefault
Életmódváltás minden korban

Az életmódváltásról, diétáról szinte mindig csak fiatal nők vagy férfiak kapcsán merülnek fel kérdések, gondolatok, megoldások. Pedig az egészség mindenkinek jár. Ezért pörgünk olyan sokat a gyerekek egészséges táplálkozásán és ezért merült fel az idősebb korosztály kapcsán is az egészséges életmód témája.

Azt hiszitek, az idősebbeket és az idősebbek alatt most a hatvan felettieket értem – kérem, ne sértődjenek meg – nem foglalkoztatja már akár az egészségük, akár az életmódjuk? Dehogynem. Csak éppen, kicsit más a motivációjuk. Ők már nem azért akarnak egészségese élni, mert dögösen akarnak kinézni és fel akarnak szedni valakit. (Bár, mit tudhatom én…) Ők már valóban az életük, a mindennapi egészségi állapotuk miatt szeretnének, vagy ha nem is szeretnének, de kénytelenek változtatni.

Egyrészt, hatvan – hetven éves korban az embereket már utolérik a különféle egészségügyi problémák. Vérnyomás, szívbetegségek, csontritkulás, vagy ennél is komolyabb betegségek. Mind olyan betegségek, amelyeknek a tünetei jelentősen javíthatók a megfelelő életmóddal.

Másrészt, azért egy hatvan pluszos férfi vagy nő is lehet önmagára annyira igényes, hogy sem elhízni, sem pedig egészségtelenül táplálkozni nem akar – tisztán prevenciós céllal. Szeretné megőrizni a fiatalosságát, lendületességét, aktivitástá és életkedvét.

Táplálkozási tanácsadóként én is, és biztosan tudom, hogy több kollégám is kerültünk már szembe az idősebb korosztályt érintő problémákkal. Lássuk, mik is ezek a nehézségek.

Amennyiben egészségügyi probléma miatt van szükség az életmódváltásra, akkor sok esetben szembe kell néznünk az egyéni daccal. Sokszor a betegek tudják, hogy szükségük van a váltásra, de ettől még nem akarnak változtatni. Segítséget kérnek, de csodára várnak. Majd amikor szembesülnek mindazzal a sok változtatással, amelyet végre kellene hajtaniuk a saját érdekükben, egyszerűen befeszülnek. Olyanok lesznek, mint a dacos kisgyerekek. A legtöbb esetben valamilyen hozzátartozó nyomására azért igyekeznek. Kóstolgatnak, változtatnak, de mivel a változásra vonatkozó szándék nem elsősorban az övék, ezért tudat alatt is elutasítanak minden újdonságot. Ez sem kell, az sem ízlik, ez is rossz, annak is pocsék az íze és egyébként sem érzik magukat jobban semmitől. Persze. Mert azt gondolják az egészséges életmódról, hogy olyan, mint az aszpirin. Beveszik és jobban lesznek. Nincs türelmük kivárni a pozitív változásokat. Ráadásul ennyi idősen nehéz letenni egy egész élet szokásait, ízeit. Nehéz valakit csirkesonkával etetni, ha 50 évig tepertőt evett reggelire. Pláne úgy, hogy eleve minden rossz, ami nem tepertő. Adhatsz neki 200 féle alternatívát is.

Ha a dacon túl is lépnek, és adnak egy esélyt a váltásnak, elhagynak néhány rossz szokást, felvesznek az étrendjükbe új ételeket, akkor sem lelik örömüket a táplálkozásban. Minden egyes étkezést feladatként élnek meg, olyan feladatnak, amit ráadásul cseppet sem élveznek. Elviselik az új menüt, de meg sem próbálják élvezni vagy szeretni. Legfeljebb akkor lesznek nyugodtabbak, ha a változtatásnak szemmel látható, vagy jól érezhető pozitív eredménye van. Ettől azért új lendületet vesznek és változhat a hozzáállásuk.

Sokat segíthet minden esetben a család segítsége és hozzáállása. Ha ők támogatják a változtatásra való törekvéseket, és átlendítik a szerettüket a kezdeti nehézségeken, esetleg partnerek a változásban és ők is az új elvek szerint kezdenek el táplálkozni, akkor nagyobb eséllyel lesz sikeres az életmódváltás. Ha azonban a család egy tál zöldséget tesz a papa elé, miközben mindenki pörköltet eszik, akkor megette a fene az egészet.

Mi lehet a megoldás?

Egy dacos, senior életmódváltónál csak a fokozatosság elve működik.

Apránként vezessünk be változásokat, heti vagy kétheti rendszerességgel. Nem szabad egy egész élet étkezési szokásait egyik pillanatról a másikba a kukába dobni és újakat tenni helyette a polcokra.

Legyünk partnerek, kóstoljunk mindent együtt. Vásároljunk együtt.

Vonjuk be a főzési, vásárlási folyamatokba. Ne kezeljük gyerekként, beszéljünk meg vele minden lépést és minden lépés fontosságát.

Igyekezzünk egészségi állapotának megfelelően bizonyos engedményeket tenni. Adjunk neki esélyt apró bűnözésekre, kilengésekre.

Szabjunk neki határidőket. Ha látja maga előtt a célt, talán könnyebben viseli a mindennapokat.

Mondjuk el neki, százalékos arányban mennyit javít állapotán az egészséges életmód.

 

Akikkel könnyebb

Könnyebb azoknak az éltesebb korúaknak a helyzete, akik önszántukból vetik bele magukat egy kései életmódváltásba. Esetükben legalább a daccal nem kell megküzdeni. Ellenben meg kell küzdeni egy egész élet megszokásaival, rendszerével, ami akkor sem könnyű, ha önszántukból döntenek az egészségesebb életvitel mellett. Esetükben az a legfontosabb, hogy a kezdeti lelkesedés és elszántság ne csökkenjen. Legyenek nyitottak az újdonságokra, fedezzenek fel minél több új ízt. Olyan lehet ez, mint egy nagy gasztronómiai kaland.

Amit minden esetben fontos figyelembe venni: hatvan év felett már vannak olyan élettani sajátosságok, amelyekkel eleve nehéz együtt élni. Ilyen lehet a csontritkulás, a vérnyomás vagy a szív problémák, nők esetében a hormonális változások, a bőr állapota és még sorolhatnánk. Az életmódváltás minden ilyen tünet javítására alkalmas lehet. De csak akkor, ha megfelelő körültekintéssel végezzük a változásokat. Lehet, hogy a szervezetnek kevesebb kalóriára van szüksége, de ez nem jelenti azt, hogy koplalni kell, vagy éhezni. Sőt. Kevesebb kalória legyen egyenlő több tápanyaggal. Több folyadékkal. Több vitaminnal. Több omega3-al és magnéziummal. Több kalciummal. Kevesebb erőteljes, gyomrot, érrendszert irritáló fűszerrel. Kevesebb nehéz zsírral.

A megfelelően összeállított étrend vitalitásban gazdag nyugdíjas éveket hozhat. Mert az egészséges életmód nem életkorhoz kötött.