Mire éhezel? Mire vágysz?
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Túl sok szemetet esznek a kamaszok
Segítség! Válogat a gyerekem!
Láss a gyermekháj mögé!
Tarts mértéket, fogyassz értéket!
Ne félj a szénhidráttól!
Miért vagy kövér? – avagy mit üzen a lélek
Vedd rá a kölyköt, hogy sportoljon!
Rendszer kontra idegrendszer 1.rész
Miért félsz a fogyástól? 2.rész
Rendszeresség szerepe a táplálkozásban
6 ok amiért nem tudsz lefogyni
Senior életmódváltás
Téli vitaminpótlás
Fogyj, gyógyulj kutyával!
Kiütjük a kifogásokat!
„A test elmondja, amit a szavak képtelenek.”
„Színezd újra, színezd újra! Az életed, ha megfakulna!”
Segítség! Éhségsztrájkol a gyerek!
Szülők, figyeljetek!
Sportolóként létezem, sportolóként étkezem!
Még több titok a gyermekháj mögött
Vedd már észre! Túlsúlyos a gyereked!
0
0
0
s2sdefault

Ha folyamatosan többet eszel, mint amennyit a szervezeted a nap során eléget, akkor a választ már meg is kaptad. Ám, ha diétázol, látszólag keveset eszel, ráadásul rendszeresen megemeled a hátsódat és elmész edzeni, a kilók pedig ennek ellenére sem indulnak a mínuszos tartományba, akkor a kétségbeesésed jogos.

 

Mivel alapvetően csakis a személyre szabott diétában és étrendben hiszek, azt kell mondjam, először is vizsgáld felül a táplálkozási szokásaidat. Ha Julinak vagy Gizinek volt egy jó diétás étrendje, módszere, fogyasztó kúrája és ezt igyekszel te is sikeresen a magadévá tenni, akkor javaslom, most add fel.

Attól, hogy Julinak vagy Gizinek bejött, nem biztos, hogy nálad is működik. A te tested másképp épül fel, más igényekkel rendelkezik, mint a barátnődé. Ezért az ő módszere nem feltétlenül működik nálad is.

 

Szintén kukázd ki azt a csodabogyót, varázsteát amit valaki ajánlott. Attól, hogy nála bejött, nem biztos, hogy esetedben is hatékony lesz. Ezek a csodaszerek egyébként sem működnek megfelelő diétás étrend és mozgás nélkül. Ezt azonban hajlamosak vagyunk elfelejteni és csak és kizárólag egy bizonyos terméktől várjuk a megváltást. És pont ezért, hajlamosak vagyunk kevés munkát és energiát fektetni a mindennapi étrendünkbe…mert a csodabogyó úgyis megoldja, nem?

 

Nos, ha a feniteket kizártad, akkor lássuk, milyen valós okai lehetnek még annak, hogy képtelen vagy lefogyni.

Azt hiszed, ha edzel, akkor többet ehetsz

Bármilyen mozgásformát is végzel, az valóban jár extra kalória égetéssel. Ha azonban edzés után megnyugodva hátradőlsz és jól bevacsorázol, akkor pont semmire nem mentél a mozgással. Már ha valójában fogyni szeretnél. Az edzés nem ok az evésre. A mozgás további lehetőség a fogyáshoz és az egészséges életmódhoz, de nem jogosít fel arra, hogy a szükségesnél többet egyél. Gondolod csak végig, nem lehet, hogy te is túl nagyvonalú voltál magadhoz egy-egy kiadós futás vagy aerobik után?

Megoldás: A megszokott kalóriabeviteled oszd el úgy, hogy edzés előtt és után tudj enni pár falatot. Edzés előtt azért, hogy legyen egy kis tartalék az energia raktáraidban, amellyel tisztességesen végigcsinálhatod az edzést. Mozgás után pedig azért kapj be valami nasit, hogy az izmaid regenerálódhassanak.

Csak a sport nem segít

Ha semmit nem változtatsz az étrendeden, mindössze elkezdesz valamit sportolni – legyen az zsírégető vagy izomépítő edzésforma – attól még nem fogsz lefogyni. Hogy miért? Gondolj bele, egy óra kemény edzéssel 400 maximum 500 kalóriát tudsz elégetni. Ezzel szemben egy egészséges nő 2000-2500 egy egészséges férfi pedig akár 3500 kalóriát is elfogyaszt. Sport után egy maximum két órával farkaséhes leszel, így a megszokottnál hajlamos leszel több kalóriát elfogyasztani. Ha a tudatos sport mellé nem társul átgondolt, csökkentett kalóriaszámú étrend, akkor a sport önmagában nem fog látványosan lefogyasztani. Ettől persze minden percnyi mozgás kincs az egészségedre nézve.

Megoldás: Ha számottevően fogyni szeretnél, akkor iktass be több zsírégető mozgásformát és csökkentsd a napi bevitt kalóriák mennyiségét.

Nem eszel annyira egészségesen, ahogyan hiszed

 Attól, hogy csupa egészséges ételt eszel, még nem fogsz lefogyni. Lehet valami egészséges és finom, sőt, egészséges, finom és egyúttal hizlaló is. Hiába eszed a teljes kiőrlésű kenyeret, ha megeszel belőle egyszerre 4-5-6 szeletet. Hiába készítesz teljes kiőrlésű tésztát, ha nyakon öntöd tejszínes szósszal. Hiába eszel salátát a húshoz, ha nyakon öntöd kalóriadús öntettel. Ha meggyőződésed szerint csupa egészséges ételt eszel, mégsem fogysz, akkor szemléld kicsit kritikusabban a mindennapi menüsorodat.

 Megoldás: Porciókontroll! Az egyik kedvenc szakmai kifejezésem. Ügyelj az étkezések gyakoriságára és a mennyiségre. Soha ne egyél 3 órán belül, hagyd a gyomrod rendesen kiürülni. Ügyelj az elfogyasztott mennyiségekre. Attól, hogy valami egészséges, nem lesz nulla kalóriás.

 Rossz az edzésterved

 Az egyik héten akár háromszor vagy négyszer is lemész futni vagy edzeni, majd kimarad két hét. Aztán megint megnyomsz egy hetet és imsét elengeded magad. Leugrasz futni, de fél úton csöng a telefonod, és inkább hazasétálsz. Ha valóban fogyni szeretnél, jobb, ha teljes gőzzel a zsírégetésre vagyis a kardió edzésprogramokra koncentrálsz. Semmi baj a súlyzós vagy alakformáló gyakorlatokkal, de ezekkel várj addig, amíg nem a kilókban való fogyás, hanem már a formálódás a célod. Addig, általános rendszerességgel zsírégető mozgásprogramra van szükséged.

Megoldás: Hetente legalább kettő, de a hatékonyság érdekében legalább 3 alkalommal végezz valamilyen intenzíven zsírégető sportot. Fuss, ússz, kerékpározz, pattanj a futópadra.

Nem vagy elég következetes

Ez leginkább akkor történik meg, amikor a felesleged nagyobb részét már leadtad és már csak az utolsó 10-5-3 kiló van hátra. (Igen, az utolsó 10 kiló is lehet az utolsó feleslegek egyike, ha már leadtál 30-at.) Ekkorra már leadtál egy csomót, megszabadultál rengeteg zsírtól, lecserélted a ruhatárad egy-két számmal kisebbre. Magabiztosabb vagy és ezzel együtt menegedőbb is saját magaddal. Edzgetesz ugyan, de kisebb intenzitással, odafigyelsz az étkezésre, de már nem vagy elég alapos. Be-becsúzsnak hibák, titkos nasik. Azt hiszed, nem számít. Pedig nagyon is. Ezek az apróságok totálisan megállítják a fogyásodat.

 Megoldás: Nem lazíthatsz a gyeplőn. Térj vissza a régi szokásokhoz.

Csak a mérlegnek hiszel

 A mérleg egy nagyon jó kontrollpont az életedben. Legalábbis addig, amíg a felesleged nagy része el nem tűnik rólad. Abban a pillanatban azonban, hogy elkezdesz komolyabban edzeni, legyen szó akár kardió jellegű akár súlyzós edzésről, keresned kell más opciókat is, amelyekkel figyelheted a változást. Ha azt veszed észre, hogy a mérleg nyelve ugyan mozdulatlan, de a tested tónusosabbá válik, kellemesebben simul rá a nadrág, kényelmesebbek a ruhák, könnyebben mozogsz, ez is változás. Sőt, ebben az eseben nem pusztán a kilóidat veszítetted el, de mérhetően a tested zsírtömege is szépen olvad és izommá alakul. Ezt azonban a mérleg kijelzőjéről nem olvashatod le.

 Megoldás: Készíts magadról havonta fénykéet, hogy szembetűnő legyen a változás. Válassz ki magadnak egy szűk ruhát és legyen ez a mérce: mennyire érzed magad benne kényelmesen, komfortosan. Vagy ha a számok szerelemse vagy, akkor ne csak mérlegelj, hanem centizz is.

 
Nem is kell fogynod

 Csak ezt te még nem tudod, de a tested már igen. Van az úgy, hogy te szívesen fogynál még 5-6-8 kilót, de a tested ezt nem engedi. Csak akkor, ha nagyon drasztikus módszerekhez folyamodsz, ebben az esetben azonban azt tapasztalhatod, hogy amint picit lazábban kezeled a mindennapjaidat, máris visszaszökkennek a leadott kilók. A tested pontosan tudja, mennyi zsírra, izomra van szüksége ahhoz, hogy megfelelően működjön. Ha elérted a számodra optimális, egészséges tartományt, akkor a tested nehezen enged ebből. Higgy neki és bízz benne. Követhetsz el erőszakot saját magad ellen, de számíts rá, hogy akkor a szervezeted ellened fordul.

 

Megoldás: Higgy a testednek és fogadd el magad úgy ahogy vagy.